White Snake – ورود یک افسانه چینی به سینمای غرب
White Snake یا مار سپید یکی از چهار افسانه بزرگ چین محسوب میشود که از سال 1368 میلادی منبع اقتباس کتابها، نمایشنامهها، اپراها، فیلمها و سریالهای تلویزیونی بوده است. این افسانه در فرهنگ غربی (Pop Culture) جایگاه خاصی نداشته و برای اکثریت این مردم ناشناخته مانده است، امّا احتمال دارد عنوان انیمیشنی «White Snake» محصول ۲۰۱۹، بتواند به سبک خاص خود مردم غرب را با یکی از مهمترین افسانههای چینی آشنا کند. همکاری Warner Bros و Light Chaser Animation Studio از پکن نهایتاً یک اثر ویژه و تماشایی را به مخاطبان خود عرضه داشته و روایت جالبی از این افسانه باستانی دارد. در ادامه این مقاله در دیجی بی قصد داریم نگاهی به این افسانه و انیمیشن White Snake داشته باشیم. با ما همراه باشید.
(White Snake) «مار سپید» چیست؟
یک زن مرموز که قدرتهای جادویی و ماورایی عجیبی دارد، سعی میکند یک انسان ظالم و خودکامه را از میان بردارد. این مرد با تغذیه از روح مارها قدرتهایش را بیشتر و بیشتر میکند. ماموریت ناموفق، نهایتاً منجر به از دست رفتن حافظه زن میشود؛ وی به روستایی در همان نزدیکیها پناه میبرد که مردمش مار شکار میکنند. در این میان زن به یکی از روستاییان علاقهمند شده و با کمک وی هویتش را بازپس میگیرد. در ابتدا این زن فکر میکند یک انسان بیچاره و بیخانمان است، امّا پس از مدتی متوجه میشود که یک مار بسیار بزرگ بوده و میتواند تغییر شکل دهد. او با قدرتهای ماورایی و ذات غیرمعمول خود نمیتواند در میان انسانها جای بگیرد، اما مردی که دوستش دارد سعی میکند قوانین طبیعی را زیر سوال برد. آنها عشقی میخواهند که در کمال آرامش و لذت میانشان برقرار باشد.
با وجود نماهای بینظیر از طبیعت چین و المان یک رابطه عاطفی قوی میان یک انسان و یک موجود عجیبالخلقه، انیمیشن White Snake پا را فراتر از یک عنوان معمولی گذاشته و خود را در سطح بینالمللی مطرح کرده است.
یک محصول بومی و موفق
پس از دوران طلایی انیمیشنهای چینی در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی، صنعت انیمیشنسازی این کشور در حال تقلایی برای برگشتن به روزهای اوج خود بوده است. عناوینی چون Big Fish and Begonia و Monkey King: Hero Is Black محصولاتی بومی بودند که عملکرد قابلقبولی هم داشتند. امّا آثاری که میتوانند باکس آفیس چین را تحت سلطه درآورند معمولاً ساخته استودیوهایی خارجی چون پیکسار هستند. این موضوع دلایل مختلفی مانند کمبود سرمایهگذاری و یا حتی عدم استفاده درست از استعدادهای داخلی کشور چین دارد. یکی از بنیانگذاران استودیو Light Chaser آقای یوآن یی امیدوار است صنعت انیمیشنسازی در چین به هویت اصلی و ملی خود بازگردد و انیماتورهای این کشور بتوانند فرصتهای کاری بیشتری بهدست آورند. او اخیراً اظهار داشته:
نظرات کاربران